Do kompetencji Referatu Księgowości Budżetowej należy w szczególności:
prowadzenie rachunkowości budżetowej i pozabudżetowej,
sprawozdawczość budżetowa i pozabudżetowa,
sporządzanie rocznych bilansów finansowych,
ewidencja składników majątkowych gminy,
prowadzenie windykacji zaległości niepodatkowych,
prowadzenie gospodarki finansowej w zakresie wykorzystania środków przez jednostki pozabudżetowe,
opracowywanie projektów budżetu gminy,
opracowywanie uchwał w sprawie zmian budżetu gminy,
opracowywanie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Gminy i jej zmian,
aktualizowanie planów budżetowych,
analiza budżetu oraz sporządzanie sprawozdań finansowych i sprawozdań z wykonania budżetu,
prowadzenie naliczeń i rozliczeń z tytułu wynagrodzeń pracowniczych, z tytułu innych umów cywilno – prawnych (umowy zlecenia, umowy o dzieło) oraz diet,
prowadzenie ewidencji zakupu i sprzedaży towarów i usług dla potrzeb podatku VAT,
sporządzanie miesięcznych deklaracji w zakresie VAT, PIT, ubezpieczeń społecznych i dokonywanie przelewów z tym związanych w terminach ustalonych przepisami,
nadzór pod względem formalno - rachunkowym nad sprawozdaniami finansowymi jednostek przy współudziale osób merytorycznie odpowiedzialnych,
współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową, Najwyższą Izbą Kontroli, Urzędem Skarbowym, Urzędem Wojewódzkim, bankami i innymi instytucjami,
inwentaryzacja mienia,
prowadzenie innych spraw z zakresu finansów i rachunkowości wynikających z przepisów szczególnych.